سبزپرس - گزارش تصویری: در روزهای 16 و 17 آبان ماه جزیره آشوراده در جنوب شرقی دریای خزر توسط جمعی از فعالان محیط زیست پاکسازی شد. این جزیره بخشی از تالاب بین المللی میانکاله است که به عنوان یکی از مهمترین مناطق فرود پرندگان مهاجر شناخته شده است.
در روز جمعه 40 نفر از عاشقان محیط زیست زباله ها را از کرانه تالاب میانکاله پاکسازی کردند.
به گزارش سبزپرس، این برنامه توسط چهار گروه «انجمن بهشهریها دات کام»، «انجمن دیده بان میانکاله»، «جمعیت بدون زباله گرگان»، «دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز» برگزار شد. حر منصوری از انجمن دیده بان میانکاله درباره این برنامه گفت: 40 نفر از علاقه مندان و فعالان محیط زیست از بهشهر در این حضور داشتند اما به محض شروع کار، تقریبا همه مردمی که برای تفرج به منطقه آمده بودند، کیسه زباله و دستکش گرفتند و به ما کمک کردند. او ادامه داد: این اتفاق جالب و غیرمنتظره ای برای ما بود و این نشان می دهد که ظرفیت های زیادی در بین مردم برای فعالیت های محیط زیستی وجود دارد و برخلاف آن چیزی که ممکن است تصور شود، بسیاری از مردم علاقه زیادی به طبیعت دارند. منصوری گفت: در این برنامه حدود دو تن زباله جمع آوری شد. او همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری یک برنامه پاکسازی در «شبه جزیره آشوراده» برای آبان ماه امسال خبر داد.
تاثیر فعالیتهای بشری در تغییرات آب و هوا
كره زمین به طور طبیعی در اثر تابش خورشید گرم میشود، اما در اینجا منظور ما از گرم شدن زمین، پدیده دیگری است، پدیدهای كه به گرم شدن زمین كمك میكند و شاید اصلا به آن توجه نداشته باشیم.
منظور از«گرم شدن زمین» افزایش میانگین دمای زمین است. «تغییر آب و هوا» در اثر این افزایش دما به وجود میآید. گرم شدن زمین موجب تغییر الگوی بارش باران و برف، افزایش سطح آب دریاهای آزاد و كاهش سطح آب دریاچهها و تاثیرات وسیع بر گیاهان و حیات وحش و انسانها میشود.
یكی از مواردی كه تا قبل از افزایش فعالیتهای بشر، به عنوان نوعی ابزار ایمن سازی برای زمین به حساب می آمد گازهای گلخانه ای بودند، یعنی مجموعه ای از گازها كه مقداری از انرژی خورشید را در جو زمین نگه می دارند و باعث گرم شدن جو می شوند كه شامل بخار آب (H2O)، دی اكسیدنیتروژن (NO2)، دی اكسیدكربن (CO2) و متان (CH4) است.
بد نیست بدانید كه اگر این گازها در جو نبودند، انرژی گرمایی خورشید مجددا به فضا بر میگشت و به این ترتیب هوای زمین 33 درجه سانتیگراد سردتر از الان میشد.
اثر گلخانهای، كره زمین را به اندازهای گرم نگه می دارد كه ما انسانها بتوانیم بر روی آن زندگی كنیم. اما اگر اثر گلخانه ای شدت یابد، ممكن است دمای زمین به قدری زیاد شود كه ما و بقیه گیاهان و جانوران نتوانیم گرمای آن را تحمل كنیم.
شاید باور نكنید كه انسانها هم میتوانند آب و هوای زمین را تغییر دهند. دانشمندان میگویند اكثر فعالیتهای انسانها گاز گلخانهای تولید میكند. پس از انقلاب صنعتی و اختراع انواع ماشینآلات صنعتی، انسان ها با فعالیت های كشاورزی و صنعتی چهره زمین و آب و هوای آن را دگرگون ساختند.
با شروع انقلاب صنعتی روش زندگی مردم عوض شد. قبل از آن مقدار گازهای گلخانه ای در جو كم بود، اما با رشد جمعیت و افزایش استفاده از نفت و زغال سنگ تركیب گازهای اتمسفر نیز تغییر كرد. طوری كه در حال حاضر، غلظت گازهای گلخانهای از حدود 270 واحد به 367 واحد رسیده است.
بشر برای انجام كارهای خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی را از غذا تامین میكند. همچنین برای روشنایی و گرم كردن خانه نیازمند انرژی است. اتومبیلها برای حركت به سوخت نیاز دارد. ماشینهای صنعتی نیز به انرژی نیاز دارند. اكثر انرژیهای لازم برای موارد فوق به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سوختهای فسیلی مثل نفت و گاز و زغالسنگ به دست میآید.اینها سوختهایی هستند كه سوزاندن آنها گاز گلخانهای آزاد میكند!!!
دلیل آن هم كاملا مشخص است، چون ما برای انجام این كارها به برق و سوخت نیاز داریم كه با فعالیت نیروگاههای زغالسنگ و نفت این نیاز را برطرف میكنیم، علاوه بر این، پالایشگاهها نیز برای تصفیه نفت خام و تولید نفت و بنزین، سوخت مصرف میكنند.
سوزاندن نفت و زغالسنگ هم گاز گلخانهای تولید میكند. پس هر چه شما بیشتر برق مصرف كنید، نیروگاهها از سوخت بیشتری استفاده میكنند و در نتیجه گاز گلخانهای زیادتری تولید میشود.
چرا نمیخواهیم زمین گرم تر شود؟
بعضی وقت ها مسائل كوچك میتوانند به مشكلات بزرگی تبدیل شوند! مثلا به مسواك زدن دندانهایتان فكر كنید. اگر شما یك روز مسواك نزنید، هیچ اتفاق خاصی نمیافتد، اما آیا میدانید اگر یك ماه دندانهایتان را مسواك نزنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این همان چیزی است كه برای زمین نیز اتفاق میافتد.
اگر دمای هوا فقط چند روز، بالاتر از حد طبیعی باشد، چندان مهم نیست، چون دمای زمین تقریبا ثابت میماند. اما اگر دمای هوا مدت زیادی بطور مداوم بالا برود، كره زمین با مشكلات اساسی مواجه خواهد شد.
دمای متوسط زمین در طول قرن گذشته تقریبا 5/0 درجه سانتیگراد افزایش یافتهاست؛ دانشمندان انتظار دارند كه در طول 100 سال آینده متوسط دمای زمین 5/1 تا 5/3 درجه سانتیگراد افزایش یابد.
شاید فكر كنید «این كه چیزی نیست»، اما همین مقدار میتواند آب و هوای زمین را به طور بی سابقهای تغییر دهد. زمانیكه این پدیده رخ دهد، ممكن است تغییرات بزرگی در سطح آب اقیانوسها، مزارع كشاورزی و هوایی كه تنفس میكنیم یا آبی كه مینوشیم، رخ دهد.
با گرم شدن آب و هوا و تاثیر آن بر مزارع كشاورزی، منابع غذایی انسانها كاهش مییابد، آب بیشتری بخار میشود و در نتیجه انسان ها با كمبود آب شیرین مواجه خواهند شد. این تغییرات روی حیوانات و گیاهان هم تاثیر منفی میگذارد.
اگر این تغییرات به آرامی اتفاق بیافتد، جانوران و گیاهان خود را با آن وفق میدهند، اما اگر این تغییرات خیلی سریع اتفاق بیافتد، حیات وحش با خطرات جدی روبرو میشوند، مثلا پرندگان و جانورانی كه در فصلهای مختلف سال به جاهای دیگر مهاجرت میكنند، ممكن است مكان مناسبی را برای مهاجرت پیدا نكنند و یا غذایی برای خوردن نداشته باشند.
مقدار آب دریاها در اثر ذوب شدن یخهای قطبی افزایش مییابد و از سوی دیگر بر اثر افزایش دما، آب دریاها و اقیانوس ها منبسط میشود. اگر آب اقیانوس منبسط شود، فضای بیشتری را اشغال میكند و در نتیجه سطح آب دریاها بالا میآید. سطح آب دریا ممكن است در قرن آینده چند سانتیمتر یا حداكثر 1 متر بالا بیاید.
در این صورت مردمی كه خانههایشان در كنار ساحل دریا قرار دارد و جزیرهنشینان، خانههای خود را از دست میدهند و مزارع ساحلی هم به زیر آب میروند. در اثر بالا آمدن آب دریا منابع آب شیرین نیز غیرقابل استفاده میشوند.
مدلهاى جوی پیشبینى میكنند تا سال 2100، دماى كره زمین از 1 تا 5/3 درجه سانتیگراد افزایش یابد و این مقدار بیش از تغییرات دمایى در 10 هزار سال گذشته خواهد بود، بنابراین اتحاد كشورها به منظور كنترل و تثبیت گازهاى گلخانهاى منتشره یك ضرورت است.tebyan
مقابله با گوشخراشهای بنفش
شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که در کلانشهری مانند تهران، در محاصره بزرگراهها زندگی میکنیم.
همجواری با بزرگراه یعنی تحمل دود و انواع اصوات ناشی از تردد خودروها که البته مورد دوم آزاردهندهتر از اولی است.درصد آزاردهنده بودن مورد دوم در بیشتر نقاط جهان به حدی است که جهانیان به تعریف واحدی برای آن رسیدهاند؛ صداهای ناخواسته با مدت زمان، شدت یا کیفیتی که به انسان آسیب جسمی و روحی وارد میکند و بهطور کلی هر نوع صدایی که انسان تمایلی به شنیدن آن نداشته باشد و نسبت به آن احساس آزردگی کند؛ همان پدیده استرسزایی که به آن «آلودگی صوتی» میگوییم. اما موضوع آلودگیهای صوتی در شهر ما به همین جا ختم نمیشود. ناگفته پیداست که رسیدن به آرامش ذهنی و درونی یکی از مهمترین اهداف انسان در زیستن است و اگر آلودگیهای صوتی باعث جلوگیری از رسیدن انسان به آرامش شود، نتیجهای که شاهد آن خواهیم بود، عصبانیت و خشونت است.کوتاه کلام اینکه حذف آلودگیهای صوتی یکی از دشوارترین مسیرهایی است که بشر در آن گام نهاده و بدنیست بدانید در کشور و شهر ما، شهرداری تهران یکهتاز این مسیر است.
حدود 2سال قبل با نصب نخستین دیواره صوتی شیشهای کشور در بزرگراه شهید چمران، آلودگی صوتی اطراف این بزرگراه به حد استاندارد رسید. این دیواره صوتی به طول 700متر و با ارتفاع6/5 متر در حاشیه غربی بزرگراه شهید چمران نصب شد و جنس آن از شیشهنشکن دوجداره است.
همزمان با نصب دیواره صوتیشیشهای در بزرگراه شهید چمران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به سنجش میزان کاهشیافته آلودگی صوتی پرداخت که بررسیها حکایت از استانداردشدن آلودگی صوتی برای ساکنان اطراف بزرگراه شهید چمران داشت.
یوسف رشیدی، رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این ارتباط به همشهری میگوید: در نصب دیوارههای صوتی علاوه بر در نظر گرفتن قدرت انعکاس صدا و چشمنوازی نمای دیواره، به فاکتور مهم دیگری نیز توجه میکنیم. بدون شک همسایگان این دیوارهها نباید به بهای کاهش آلایندههای صوتی از مشاهده محیط اطراف منزل محروم شوند زیرا نصب یک دیواره عریض و طویل بتنی مقابل منزل شهروندان احساس خوشایندی منتقل نمیکند. به همین دلیل، نصب دیوارههای پلیمری را در دستور کار قرار دادیم. این درحالی است که از لحاظ انعکاس و عدم نفوذ صدا تفاوت چندانی میان دیوارههای بتنی، فلزی یا پلیمری وجود ندارد.
کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم با تأکید بر توجه جدی به آلودگی صوتی تهران و نصب دیواره صوتی در برخی بزرگراهها میگوید: هم اکنون 20بزرگراه شهر تهران آلودگی صوتی دارند که باید برای نصب دیواره صوتی در برخی نقاط این بزرگراهها اقدام شود.
حسین مهرآوران با بیان اینکه آلودگی صوتی در مناطق مسکونی نزدیک بزرگراهها بین 70 تا 80دسیبل است، به همشهری میگوید: استاندارد آلودگی صوتی مناطق مسکونی در روز 55دسیبل و در شب 45دسیبل است و در انتخاب مناسبترین بزرگراهها برای نصب دیواره صوتی، حجم ترافیک و امکان نصب از نظر فاصله مناسب حاشیه بزرگراه با بافت مسکونی برای بهدست آوردن حداکثر کاهش صدا، مدنظر قرار گرفته است. البته بهدلیل هزینهبر بودن ساخت دیوارههای صوتی، شهرداریهای مناطق این پروژه را تنها در محلههایی که اهالی آن شکایت بیشتری داشته باشند، اجرا خواهند کرد.
فضای سبز هم دیواره صوتی است
کارشناسان تبعات زیستمحیطی و انسانی آلودگی صوتی را جبرانناپذیر میدانند و با اشاره به افزایش میزان پرخاشگری، کمخوابی و سردردها به تأثیر مخرب این معضل روی جسم، روح و محیطزیست شهروندان تهرانی هشدار میدهند. کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میگوید: نصب دیوارههای صوتی از جمله مهمترین راهکارها در کنترل و کاهش آلودگی صوتی هستند و با نصب این دیوارهها تا 75درصد از آلودگی صوتی منازل اطراف کاسته میشود. بزرگراههای شهیدمدرس، همت،
امام علی(ع)، یادگار امام(ره)، کردستان، حکیم و رسالت از جمله بزرگراههایی است که آلودگی صوتی دارند.
بزرگراههای شهیدمدرس، حکیم، چمران، رسالت و زینالدین در اولویت نصب دیوارههای صوتی و بزرگراههای یادگار امام(ره)، صیاد شیرازی و کردستان در مرحله بعدی قرار دارند.رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم میگوید: در ساخت این دیوارهها 3 فاکتور زیبایی، قدرت انعکاس صدا و میزان شکایتها و ناراحتی همسایگان را در نظر میگیریم. در بیشتر نقاط نزدیک بزرگراهها و خیابانهای پرتردد، آلودگی صوتی بالاتر از حد استاندارد است؛ بدینمعنی که بسیاری از نقاط شهر تهران به ویژه در ساعات پیک سفری صبح و بعدازظهر از نظر آلودگی صوتی در وضعیت ناسالم قرار دارند. یوسف رشیدی میافزاید: ترافیک سنگین خودروها، نامناسب بودن تکنولوژی خودروها و موتورسیکلتها از دلایل اصلی آلودگی صوتی شهر تهران هستند. البته اگر بخشی از دیوارههای صوتی تخریب شوند، کارایی آنها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. این در حالی است که مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران میگوید: احداث فضای سبز در حاشیه بزرگراهها علاوه بر اینکه میتواند از لحاظ زیبایی تأثیرگذار باشد، نقش مهمی در انتقال آرامش به مردم نیز دارد و موجب کاهش آلودگی صوتی میشود.علیمحمد مختاری میافزاید: بدنه سبز و ایجاد فضای سبز در بدنه بزرگراههای شهید باکری، شهید چمران، یادگار امام(ره)، شهید بابایی و بزرگراه شهید مدرس در کاهش آلودگی صوتی بسیار مؤثر بوده است.
مناطق پر سروصدای شهر
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد قدرت انعکاس صدا در دیوارههای صوتی میگوید: نصب دیواره عایق صوتی بهطور متوسط میزان آلودگی صوتی را 10دسیبل کاهش میدهد. سر و صدای استاندارد در مناطق مسکونی بهطور متوسط 55دسیبل است اما بیشتر مناطق مسکونی که در همسایگی بزرگراهها یا شریانهای اصلی شهر قرار دارند، از آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد رنج میبرند. یوسف رشیدی با توجه به تردد بیش از 3میلیون خودرو در پایتخت که حدود 2میلیون و 300هزار دستگاه آنها سواریاند، میگوید: شهر تهران جزو شهرهایی است که بیشترین میزان آلودگی صوتی در دنیا را دارد. در خیابانها و بزرگراههای شهر تهران نزدیک به 47/8درصد خودروهای سواری و موتورسیکلتها صدایی بالاتر از 81دسیبل ایجاد میکنند درحالی که استاندارد آلودگی صوتی برای منازل مسکونی در روز55دسیبل و در شب 45دسیبل است.
رشیدی میافزاید: مناطق پرسروصدای شهر تهران عبارتند از مناطق 6،10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 و این رتبه بندی براساس سرعت خودروها در منطقه، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع آنها در هر منطقه و میزان بزرگراههای موجود صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به ضرورت وجود نقشههای صوتی اشاره میکند و میگوید: کشورهای پیشرفته دنیا برای اجرا و ساخت بزرگراهها و مناطق حساس به سروصدا، مانند مدارس و بیمارستانها از نقشههای صوتی استفاده میکنند که این نقشهها با توجه به افزایش سالانه تعداد خودروها و حجم ترافیک تغییر میکند. نقشههای تراز صوتی مناطق 22 گانه شهر تهران نیز تکمیل شده است و نقاطی که از آلودگی صوتی بالا رنج میبرند و وضعیت بحرانی دارند، مشخص شدهاند. متأسفانه بر اساس این نقشههای تراز صوتی، بیشتر مراکز آموزشی و درمانی در شهر تهران در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد قرار دارند.
بزرگراهها یعنی آلودگی صوتی؟!
گسترش روزافزون بزرگراهها در سطح شهر، میزان آلودگی صوتی را به مراتب افزایش میدهد. در کنار مشکلات ساختاری شهر، شهروندان تهرانی نیز رعایت همشهریان خود را نمیکنند. بوق ممتد خودروها، فریاد دستفروشان، رعایت نکردن نکات فنی در اتومبیلها و بسیاری دیگر از مشکلات خودساخته بر انواع آلودگیها در تهران افزوده است. شهرداری تهران سعی کرده است با اقداماتی میزان بالای آلودگی صوتی را در تهران کاهش دهد. نصب دیوارههای صوتی در بزرگراهها یکی از این راهحلهاست. آلودگی صوتی در بزرگراههای تهران بالاتر از 75دسیبل و 20دسیبل بیشتر از حد مجاز است که این مهم تبعات بسیاری را در کلانشهر تهران بهدنبال داشته است. کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوا معتقدند اگر چه ممکن است ساکنان منازل حاشیه اتوبانها و اماکن پر سر و صدا از روی عادت مشکل زیادی برای خوابیدن نداشته باشند اما بهطور حتم آلودگی صوتی اثرات نامطلوبی روی جسم و روح آنها میگذارد.
دکتر ابراهیم قاسمزاده، روانشناس، درباره عوامل آلودگی صوتی و نتایج آن میگوید: آلودگیهای صوتی و تصویری اثر مستقیمی بر روان افراد دارند. قاسمزاده ادامه میدهد: دستگاه شنوایی انسان بهطور طبیعی قادر به تحمل میزان معینی از صداست و اصوات بالاتر از۱۰دسیبل فراتر از تحمل گوش انسان است. به همین دلیل حتی اگر عوارض این صداهای ناهنجار در ظاهر قابل شناسایی نباشند اما در رفتارهای پرخاشگرانه، کاهش آستانه تحمل فردی و از همه بدتر فراموشی و اختلال یادگیری در کودکان بروز پیدا میکند. کارشناسان، بر هم خوردن نظم و توالی مراحل خواب و حتی حذف آن را از جمله عوارض وجود منابع آلودگی صوتی در اطراف محل زندگی افراد عنوان میکنند.
کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، تنها راه غلبه بر این معضل را ایجاد محیطی آرام و بیسر و صدا برای خواب آنها اعلام کرده و بر ساخت واحدهای مسکونی استاندارد و بهکارگیری عایقهای صوتی، ایجاد مانعهای بتونی، شیشهای و حتی طبیعی در کنار ساختمانها تأکید میکند.
hamshahri
معضل مصرف بیرویه کیسههای پلاستیکی در اروپا
مصرف وافر کیسههای پلاستیکی و دورریختن آنها تنها پس از یکبار استفاده، از پیآمدهای جوامع مصرفی است که زیانهای جبرانناپذیری برای طبیعت دارد. حال اتحادیه اروپا درصدد پیدا کردن راهی برای کاهش زبالههای پلاستیکی است.
مسئول امور محیط زیست اتحادیه اروپا اعلام کرده که این اتحادیه در حال بررسی ممنوعیت استفاده از کیسههای پلاستیکی در سطح اروپا است. بر اساس آمار موجود هر فرد در اروپا سالانه حدود پانصد کیسه پلاستیکی مصرف میکند و بیشتر این کیسهها تنها یک بار مورد استفاده قرار میگیرند.
منطقه مدیترانه در خطر
در سواحل مدیترانه وجود کیسههای پلاستیکی که توسط افراد دور انداخته میشوند در برخی نقاط منجر به شکلگیری فرشی از زبالههای پلاستیکی روی ساحل و آبهای ساحل دریا شده است. افراد در کمال بیتوجهی کیسههای پلاستیکی را پس از استفاده در محیط اطراف خود رها میسازند و باد آنها را با خود به هر گوشهای میبرد.
معضل پلاستیک به ویژه در دریاها و اقیانوسها ابعاد وسیعتری دارد. در کنار کیسههای پلاستیکی شناور روی آب، پوششی نیز از ذرات کوچک پلاستیک در قسمت بالای دریاها و اقیانوسها شکل گرفته است. به گزارش نهاد حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا تنها در دریای مدیترانه حدود ۲۵۰ میلیارد ذره پلاستیکی به وزن ۵۰۰ تن وجود دارد. تجزیه شدن این ذرات میتواند صدها سال طول بکشد.
پیآمدهای زبالههای پلاستیکی برای حیوانات
هریبرت وفرز (Heribert Wefers) یکی از کارشناسان نهاد حفاظت از محیط زیست آلمان دقیقا درباره همین ذرات پلاستیکی شناور در سطح دریاها هشدار میدهد و میگوید: «در برخی جاها در اقیانوسها شمار این ذرات حتی بیشتر از شمار پلانکتونها هستند که سطوح بالای اقیانوسها محل زندگی آنها است. ماهیها این ذرات پلاستیکی را هم میخورند و در نهایت معده آنها بیشتر حاوی پلاستیک است تا پلانکتون. از این رو ماهیها بهرغم داشتن شکمی پر از گرسنگی میمیرند.»
در عین حال تنها ماهیها نیستند که در معرض خطر وجود ذرات پلاستیکی در دریاها قرار دارند، بلکه این ذرات زندگی پرندگان دریایی را نیز به مخاطره میاندازد. از یک طرف این احتمال وجود دارد که پرندگان در کیسههای پلاستیکی گیر افتاده و خفه شوند، از طرفی دیگر هنگاهی که این پرندگان ماهی میخورند ذرات پلاستیکی وارد بدنشان میشود.
راهحلهای مختلف برای مبارزه با آلودگی محیط زیست
یکی دیگر از معضلاتی که کیسههای پلاستیکی به همراه دارند، نبود روشی مناسب برای دفع آنها بدون داشتن پیآمدهای زیانبار برای محیط زیست است. در حال حاضر پیدا کردن راهحلی برای مشکل کیسههای پلاستیکی مشغله فکری بسیاری از کشورها است. بنا بر گزارش نهاد حفاظت از محیط زیست آلمان تقریبا ۲۵ درصد از کشورها در سراسر جهان به اشکال مختلف برای مبارزه با زبالههای پلاستیکی اقدام کردهاند.
به گزارش دویچهوله، استرالیا، هند و برخی از کشورهای آفریقایی استفاده از کیسههای پلاستیکی را ممنوع کردهاند. برخی دیگر از کشورها، از جمله ایرلند، بلژیک و چندین ایالت در آمریکا با تعیین مالیات برای این کیسهها قیمت آنها را افزایش دادهاند تا جذابیت آنها برای مشتریان کاهش یابد. در چین نیز توزیع رایگان کیسههای پلاستیکی ممنوع اعلام شده است. هریبرت وفرز این اقدامها را روش مناسبی برای کاهش زبالههای پلاستیکی میداند.
ایتالیا چندی پیش بعد از ممنوع اعلام کردن کیسههای خرید از جنس پلاستیک متداول، کیسههایی از جنس پلاستیک قابل تجزیه را وارد بازار کرد. اما نهاد حفاظت از محیط زیست و وزارت محیط زیست آلمان نگاهی بدبینانه نسبت به این راهحل دارند. آنها اعتقاد دارند که کیسههای پلاستیکی قابل تجزیه تنها برای فریب دادن مصرفکنندگان است. این نوع پلاستیک حاوی موادی مضر برای محیط زیست است و تجزیه آن آنقدر هم سریع صورت نمیگیرد.
در عین حال، هم نهاد حفاظت از محیط زیست و هم وزارت محیط زیست در آلمان در مورد مؤثر بودن ممنوعیت سراسری استفاده از کیسه پلاستیک در اتحادیه اروپا تردید دارند. آنها معتقدند که کیسههای پلاستیک در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور یکسان مصرف نمیشوند و راههای استفاده از آنها در هر کشور متفاوت با دیگری است. به طور مثال در آلمان بسیاری از مصرفکندگان کیسههای پلاستیکی را پس از یک بار مصرف کردن بلافاصله دور نمیاندازند. در مجموع آلمان با مصرف سالانه ۶۵ کیسه پلاستیکی توسط هر فرد، زیر میانگین مصرف کل اتحادیه اروپا قرار دارد.tebyan
نابسامانی ساحل ساماندهی شده بوشهر
محیط زیست > آلودگی
- محیطزیست آدمی، یعنی محیطی که انسان باید در آن کار، استراحت و تفریح کند، با زندگی او رابطهای مستقیم دارد که به همین دلیل امروزه همه دولتهای ملی و محلی در اقصی نقاط جهان برای داشتن محیطزیستی آرام، پاک و عاری از آلایندگی تلاش میکنند.
ایجاد کمربندهای سبز شهری، فضای سبز درونشهری، انتقال یا تعطیل واحدهای صنعتی آلاینده، جایگزین کردن سوخت مناسب خودروها و هزاران اقدام دیگر نشان از اهمیت این موضوع دارد.
وضع فعلی نوار ساحلی بوشهر میتواند مثال روشنگری در این زمینه باشد. معاونت عمرانی استانداری بوشهر و شهرداری، چند وقت پیش با صرف هزینه میلیاردی، حد فاصل میدان نیروی انتظامی تا انتهای محله شغاب را به ساحلی زیبا و درخورتوجه تبدیل کردهاند.
شبهایی که هوا خنک میشود بهخصوص در فصل پاییز و ماههای اول فصل زمستان، تماشای ساحل زیبای خلیج همیشه فارس در این نوار ساحلی بسیار دلانگیز است.اما جای بسی تأسف است که عدهای از بازدیدکنندگان این مکان زیبا را به زبالهدانی تبدیل کردهاند.این درحالی است که شهرداری در فاصلههای منظم، سطلهای زبالهای با رنگهای مختلف نصب کرده است. گویا برخی ترجیح میدهند به جای ریختن زبالههای خود در این سطلها با پرت کردن آن در دریا کار خود را آسان کنند، به همین دلیل، هنگام مد دریا روی آب مملو از این زبالهها میشود.حال باید پرسید آیا وقت آن نرسیده که ما هم بهعنوان یک شهروند قوانین و مقررات زندگی شهری را رعایت کنیم. و در کنار مسئولان، شهر خود را زیبا نگهداریم؟
http://hamshahrionline.ir/news
مدیر كل محیط زیست استان تهران میگوید، بیش از 80 درصد صنایع تهران مجوز زیستمحیطی ندارند.این در حالی است كه تا كنون 542 هزار واحد تولیدی، صنعتی، خدماتی و تجاری در استان تهران شناسایی شده كه از این تعداد بیش از 1600 واحد صنعتی آلاینده در كلان شهر تهران مشغول فعالیتاند.
به گزارش همشهری، آلودگی هوا، همواره یكی از چالشهای مهم مدیریت شهری، كلان شهر تهران بوده است. این معضل گاه تا آنجا پیش رفته است كه مدیران شهری تنها راه كاهش عوارض آن را تعطیلی مدارس اعلام كردهاند.
از سوی دیگر بر اساس برنامه چهارم توسعه، صنایع آلاینده به ویژه دودكشهای بزرگ واحدهای تولیدی و صنعتی به منظور كاهش آلودگی، باید حداكثر تا پایان برنامه چهارم توسعه به سیستم پایش لحظهای مجهز شوند، در حالی كه بنا به اظهار مدیر كل محیط زیست استان تهران، تاكنون تنها واحد هفتم سیمان تهران به این سیستم مجهز شده و در این میان شركت سیمان آبیك به دلیل آلایندگی بالا به مراجع قضایی معرفی شده است.
مدیركل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینكه برای نخستین بار پایش منطقهای صنایع در استان آغاز شده، به ایسنا گفته است: از این پس با كمك واحدهای گشت محیط زیست، صنایع استان به صورت منطقهای مورد پایش قرار میگیرند كه در اولین گام، این طرح در شهرستان نظر آباد به مرحله اجرا درآمده است.
بزرگیان با تاكید بر اینكه اداره كل محیط زیست استان تهران، 46 هزار واحد تولیدی، صنعتی و كارگاهی را شناسایی و پایش كرده، افزوده است: از این تعداد 17 هزار و 500 واحد با مجوز وزارت صنایع و معادن، تعدادی نیز با مجوز وزارت بازرگانی تأسیس شدهاند، اما بقیه بدون مجوز سازمان محیط زیست مشغول فعالیت هستند.
چندی پیش اخباری مبنی بر لغو ممنوعیت استقرار صنایع در داخل محدوده ی 120 كیلومتری تهران از سوی منابع مختلف منتشر شد، خبری كه مدیركل محیط زیست تهران بدون هیچ گونه اظهارنظری درباره آن، اعلام كرده است تاكنون هیچ بخشنامهای در این خصوص دریافت نكرده است.www.tebyan.net
براثر پارهشدن شلنگ نازل نفتکش 2 هزار تنی روسی در بندر نوشهر صدها بشکه نفت خام وارد دریای خزر شد.
این کشتی که ساعت 4 بعداز ظهر 31اردیبهشتماه در بندر نوشهر و در کنار اسکله پهلو گرفته بود، بهدلیل عدمرعایت مسائل زیستمحیطی و مستعملبودن تجهیزات انتقال، دچار سانحه شده و بخشی از این محموله نفتی وارد آبهای ساحل میشود.
افشین ابوطالبی، کارشناس ارشد محیطزیست با اعلام این خبر به همشهری گفت: در هنگام انتقال نفت از کشتی به اسکله متأسفانه نمایندهای از اداره حفاظت محیطزیست حضور نداشته و به همین دلیل تا ساعتها پس از بروز واقعه هیچیک از مسئولان محلی در جریان امر قرار نمیگیرند و با پیگیری و اطلاعرسانی شبکههای زیستمحیطی، مسئولان محلی از جمله فرماندار، مشاور استاندار و اداره محیطزیست از ماجرا باخبر میشوند.
دبیر شبکه زیستمحیطی خزر، ضمن انتقاد از نبود نماینده محیطزیست در اسکله تصریح کرد: با توجه به حساسیت منطقه و شکنندگی زیستبومهای دریایی ضروری است حداقل هنگام تخلیه مواد نفتی یکی از نمایندگان محیطزیست حضور داشته باشد تا مانع بروز وقایعی از این دست شود اما از آنجایی که هیچگونه نظارت و پایشی در این زمینه وجود ندارد، نه تنها کسی مانع بروز این حوادث نمیشود که هنگام بروز حادثه، ساعتها طول میکشد تا مسئولان محیطزیست از ماجرا باخبر شوند؛ درحالیکه سازمان محیطزیست میتواند با به کارگرفتن نیروهای فارغالتحصیل محیطزیست که اتفاقا شمارشان بسیار زیاد است، امکان پایش و نظارت دائمی در اسکله را فراهم سازد تا بیش از این محیطزیست دریایی آلوده نشود.
ابوطالبی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه مسئولان ذیربط در جریان هستند و مسئله را مدیریت میکنند، گفت: میزان آلودگی و حجم نفت نشت شده به دریا نیازمند بررسی دقیقی است که مسئولان محیطزیست میتوانند دراین خصوص اظهارنظر کنند.
در عین حال، دکتر محمد باقر نبوی، معاون دریایی سازمان حفاظت محیطزیست دراین باره به همشهری گفت: پیگیریهای لازم درباره چگونگی وقوع حادثه و حجم آلودگیهای ناشی از آن و نیز میزان خسارتهای احتمالی در دست بررسی است که به محض تکمیل گزارش مورد نظر، اطلاعات مربوط به این حادثه در دسترس رسانهها قرار میگیرد.
کلیاتی ازمدیریت مواد زائد جامد
تاریخچه ای از جمع آوری و دفع مواد زائد :
کلیه مواد زائد جامد بایستی در کوتاهترین زمان ممکن از محل زندگی انسان دور شده و بدون بوجود آوردن مشکل زیست محیطی حمل و دفع گردد.
این اصل اساسی از زمانی ارائه گردید که کم و بیش این حساسیت بوجود آمد که مواد زائد کم و بیش خطراتی را برای جوامع انسانی بوجود می اورد (( از اوایل سالهای 1800 میلادی))
- با توجه به وضعیت نابسامانی که در طول تاریخ از لحاظ تخلیه مواد زائد ((زباله )) در کشورهای مختلف وجود داشته مانند وضعیتی که درشهرهای مختلف اروپا حاکم بوده است
- واقعیتی در محدوده سرزمین ما وجود داشته و آن هم وجود جایگاههای تخلیه زباله بوده و اینکه اجداد ایرانیان به اصل بهداشتی توجه می نمودند.
- از نظر تولید کود آلی چینیان در این زمینه قدمتی طولانی داشته و سرآمد جهانیان بوده اند.
- از نظر دفن مواد نیز هندیان قدیم دارای سابقه ای چند هزار ساله می باشند.
- در خصوص بحث بازیافت پدیده ای است که از اوایل سالهای 1900 میلادی بصورت جدی مورد توجه جهانیان بخصوص کشورهای در حال توسعه قرار گرفت.
- در ایران نیز امر کود سازی و جدا نمودن مواد قابل استفاده مجدد سابقه طولانی در ایران دارد(( جدا نمودن خرده نان و .... )) بخصوص در روستاها
-
برقراری سیستم مدیریت مواد زائد جامد و دفع مواد زائد از جمله مواردی است که جهت کنترل تولید – صرفه جویی و مصرف مواد و نیز فواید جمع آوری و دفع آنها اهمیت خاص دارد.
کارایی این سیستم بایستی با توجه به بهداشت – اقتصاد – مهندسی و زیبا سازی محیط و سایر ملاحظات زیست محیطی منطبق باشد.
اصول مدیریت مواد زائد جامد اصولا از هفت اصل اصلی تشکیل شده است :
1- فرهنگ زباله و ارج نهادن به حرفه زحمتکشان شهرداری
2- تولید زباله کمتر
3- بهینه سازی تکنولوژی جمع آوری و حمل و نقل زباله
4- بهینه سازی تکنولوژی دفع زباله اعم از دفن بهداشتی و مهندسی زباله یا تولید کودآلی ((کمپوست))
5- توجه به امر بازیافت بویژه تفکیک زباله در مبداء تولید
6- آموزش بهداشت و بالا بردن سطح آگاهی مردم – مسئولین و دست اندرکاران این رشته
7- کنترل فضولات روستایی در ارتباط با تهیه کود و انرژی در جوامع مختلف با توجه به نیاز بهداشتی
- در ایران سرانه تولید زباله حدود 800 گرم می باشد.
که با این عدد هر روزه بیش از 52000 تن مواد زائد جامد در سطح کشور تولید می شود.
جنبه های اهمیت مواد زائد جامد :
* جنبه بهداشتی زباله
* جنبه اقتصادی زباله
* جنبه زیبایی شناسی زباله
- جنبه بهداشتی :
اصل بهداشت محیط ایجاب میکند مواد زائد در حداقل زمان ممکن از محیط زیست انسان دور شده و به طریقه علمی و بهداشتی و صحیح دفع گردد.
پراکندگی و تخلیه غیر بهداشتی مواد زائد آلودگی های منابع آبی – خاک و هوا را به دنبال دارد (( باعث شیوع انواع بیماری ها می گردد))
مضرات بهداشتی حاصل از عدم کنترل زباله در مناطق شهری و روستایی اثرات سویی را برای جوامع بشری بوجود آورده است.
1- بیماریهای دامی
2- بیماریهای منتقله از سوی جوندگان بخصوص موش
3- بیماریهای منتقله بوسیله مگس
4- بیماریهای مهم ناشی از جداسازی غیر بهداشتی مواد
صفحه قبل 1 صفحه بعد